Asset Publisher Asset Publisher

Użytki ekologiczne

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody w art. 42 definiuje użytki ekologiczne jako: „zasługujące na ochronę pozostałości ekosystemów, mających znaczenie dla zachowania różnorodności biologicznej -naturalne zbiorniki wodne, śródpolne i śródleśne oczka wodne, kępy drzew i krzewów, bagna, torfowiska, wydmy, płaty nie użytkowanej roślinności, starorzecza, wychodnie skalne, skarpy, kamieńce, siedliska przyrodnicze oraz stanowiska rzadkich lub chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów, ich ostoje oraz miejsca rozmnażania lub miejsca sezonowego przebywania".

Użytki ekologiczne uwzględnia się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i wprowadza do ewidencji gruntów.
W zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa Cisna znajduje się 46 użytków ekologicznych (5 na terenie obrębu leśnego Cisna, 41 na terenie obrębu leśnego Wetlina), uznanych stosownymi uchwałami Rady Gminy w Cisnej.
Istniejące użytki ekologiczne to podlegające procesom sukcesji grunty porolne, tereny podmokłe i torfowiskowe, przygrzbietowe łąki borówczyskowe oraz nasłonecznione skarpy. Stanowią one naturalne remizy ptactwa, ostoje zwierzyny, oraz miejsce występowania wielu rzadkich i chronionych roślin .

Projektowane użytki ekologiczne
W zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa Cisna znajduje się 39 projektowanych użytków ekologicznych (14 na terenie obrębu leśnego Cisna, 25 na terenie obrębu leśnego Wetlina). Wszystkie projektowane użytki ekologiczne ujęte są  Planie Ochrony Ciśniańsko-Wetlińskiego Parku Krajobrazowego.
Projektowane użytki ekologiczne to głównie ciekawe utwory fizjograficzne (spadziste zbocza, osuwiska, wychodnie skalne), sklasyfikowane jako grunty nieleśne. Pozostałe obiekty stanowią grunty leśne nie zalesione: podlegające procesom sukcesji śródleśne polany oraz tereny podmokłe i bagienne Stanowią one naturalne remizy ptactwa i ostoje zwierzyny, oraz miejsce występowania wielu rzadkich i chronionych roślin .


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Zarządzanie migracją żubra we wschodniej Polsce

Zarządzanie migracją żubra we wschodniej Polsce

Miło nam poinformować, że projekt „Zarządzanie migracją żubra we wschodniej Polsce” otrzymał finansowanie z Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 #FunduszeUE

 

Zarządzanie migracją żubra we wschodniej Polsce

Wartość projektu: 25 950 000 złotych

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 22 057 500 złotych

Działania, które będą realizowane w projekcie:

  • poprawa siedlisk otwartych;
  • ukierunkowanie migracji żubra;
  • polepszenie możliwości wymiany osobników pomiędzy istniejącymi stadami wraz z budową niezbędnej infrastruktury
  • monitorowanie rozmieszczenia z wykorzystaniem telemetrii, foto pułapek oraz obserwacji bezpośrednich
  • monitorowanie zdrowia zwierząt
  • warsztaty, konferencje oraz plenerowe spotkania

Cel i efekty realizacji projektu:

  • wzrost areału zajmowanego przez żubra poprzez wzrost skuteczności migracji osobników pomiędzy populacjami
  • minimalizacja konfliktów

Grupy docelowe projektu:

  • Żubr bison-bonasus
  • ogół społeczeństwa, a w szczególności mieszkańcy Polski wschodniej

#FunduszeUE